GJO 434 HISTORIEN OM EN VOLVO AMAZON 1964

    EN FOLKHEMSCADILLAC 
KULTUR OCH POLITIK
FOTOGRAFIER FRÅN ETT ARBETSLIV SOM FLYTT
FOTOGRAFIER FRÅN ETT ARBETSLIV SOM FLYTT - DEL 2
STORLOCKOUTEN 1980
PEDAGOGISKT LEDARSKAP
VÄLFÄRD FÖR ALLA ELLER VÄLSTÅND FÖR FÅ
VOLVO AMAZON - GJO 434 (OCH LITE AUSTIN A30)
ROVER - DEN BRITTISKA DRÖMMEN SOM BLEV KINESISK
ETT LÅNGT LIV
101 BÄSTA LP/CD ALBUM
MUSIKTIPSET 100-TALS PLATTOR DU BEHÖVER
STRATOGEEZER - Ett surfband från Atlanta, USA
USA 2005
GAMLA BUSSCENTRALEN I LINKÖPING
LINKÖPING CA. 1920
EFTERLYSNING
POLITISKA RADIOJINGLAR
TEXTLAGRET Man kände framtidstron i luften
EUROPA - sommar 2007
STOCKHOLMS BILMÄSSA 2006
FOTBOLL
BANDY - snabbast på isen
SKIVBODEN

 

Kan en bil vara ett uttryck för en samhällssträvan Kan en bil vara vittnesmålet om ett samhällsbygge. Kan en bil vara symbolen för ett samhälle som förändras. Kort, kan Volvo och främst Volvo Amazon vara symbolen för folkhemsbygget?



Ja tror att man kan svara ja på alla dessa frågor och därför blir Amazonen också symbolen för förändringen av det svenska samhället efter 2:a världskriget till ett rättvisare, bättre, jämlikare och mer folkhemlikt samhälle där ”alla skulle få plats även i finrummet” som Per-Albin Hansson uttryckte sin samhällsvision 1928.



Mitt möte med Volvo Amazon skedde 1972 då jag hade flyttat hem från Göteborg där jag bott och jobbat i några år. Men nu trött på storstaden och bristen på utbildning så sökte och kom in på Ebersteinska Skolan i Norrköping för att utbilda mig till yrkeschaufför – eller lastbilschaufför som man sa.



Detta som skulle bli mitt yrke under många år framåt. Men för att kunna delta i utbildningen måste jag ha ett fordon som kunde förflytta mig från A till B. D.v.s. från Linköping till Norrköping och utåt Lindö der Ebersteinska skolan hade sin utbildning. Sagt och gjord började sökandet efter ett lämpligt objekt. Helst i gott skick och inte för gammalt. Men inte heller för dyrt. Bilhandlarna var inget att tänka på men efter ett besök hos SAABs återförsäljare som hade försagt sig att han hade en Volvo Amazon 1964 på ingång som var en pärla vaknade intresset.



Efter en kontakt med ägaren som var ingenjör på SAAB i Linköping och inte haft bilen mer än att stå i garaget i snart 9 år så föreslog undertecknad en affär. Bättre betalt än bilhandlarens skambud och lägre än vad det skulle ha kostat mig att köpa den av samme bilhandlare.



Sagt och gjort 4.500 kronor bytte ägare (en liten förmögenhet egentligen då min lön som chaufför skulle ligga på 11 kr/timma första året) och Volvo Amazonen bytte ägare. Alla nöjda och belåtna förutom en urförbannad bilhandlare som ringde upp och skällde ut mig eftersom han hade missat en lysande affär. Registreringsskylten blev GJO 434 men vilken den ursprungliga E-skylten hade varit kommer jag inte ihåg.



Bilen var slö för att uttrycka sig milt. Den var otroligt sotig men det gick att riva ur med lite aggressiv körning och så småningom började den gamla gjutjärnsfyran knalla på ganska så väl.



Under de kommande 13 åren skulle bilen gå från blygsamma 3.500 mil till hela 28.000 mil utan något i motorn eller växellådan hade rörts. Men var den helt bekymmersfri. Nej, det fanns bekymmer. För det första de hydrauliska trumbromsarna var en evig följetång. Varje år var det dags att åtgärda dem. Justering och eventuellt backbyte då de för det mesta ville dra snett. Detta gav alltid minst en etta på besiktningen men vis av erfarenheterna så gjordes efter några år justeringarna innan Bilbesiktningen fick sitt besök.



Ett annat evigt problem var rosten. Tröskellådorna, skärmarna, skärminfästningar, stötdämparfästen och svetsfogarna i fronten ville så förtvivlat gärna rosta. De fodrade en nästan ömsint omsorg och skötsel för att bilen inte skulle rosta bort likt en vacker sommarnatt snabbt tar slut.

 



Men trots alla dessa problem (säkert inte värre än andra bilar vid samma tid) så var bilen driftsäker. Det kunde vara 30 grader kallt men med lite startsprej så small eländet igång och knacka de på så snällt.

 

Efter några minuter så var hela motorn med och allt var bara bra. Värmen var också bra i bilen i vart fall fram. De som satt bak vintertid fick ha ytterkläderna på sig med föraren och framsätespassageraren kunde sitta i badbyxor!



Väghållningen på den bakhjulsdrivna USA-kopian var inte den bästa speciellt i halt väglag men det avhjälptes med två sommardäck med fälg i bakluckan.



Nästan 25000 mil gick GJO 434 innan det var dags att säga adjö. Efter en katastrofal besiktning med 11 tvåor så såldes bilen till en verkstadsägare som skulle fixa till det värsta och sälja den med vinst! Han betalde 3000 för GJO och körde in den i sin verkstad där sedan uppe på lyften stötdämparfästen släppte och de bakre stötdämparna for rakt in i kofferten.



Folkhems-Cadillacen hade gjort sitt och ersattes med en bättre begagnad Volvo 145. Gemenligen kallad rosthögen då den hade tendens att rosta fortare än vad svetsen hann med att reparera.Men det är en annan historia.



Volvo Amazon var symbolen för ett folk som sattes på hjul och bakom ratten. Bilen stod för en status och var budskapet att även en arbetare har råd i det nya Sverige, i Folkhemmet med bil. svensk bil med kvalitet.




MEN DET BÖRJADE MED EN AUSTIN A 30

 

 

Bilen inköptes 1967 (ett år innan jag fick körtkortet) och användes fram till sommaren 1969. Efter en Englandsresa så havererade öket utanför Jönköping.

 

Bilen hade E 35980 och var av 1954 års modell. Den var utrustad med "knä-knäckarhyllor" under instrumentbrädan, Givetvis inga säkerhetsbälten men en högkvalitativ röd läder-klädsel!

 

Däremot var den inte utrustad med något som kunde kallas för värmepaket. Defrostern kunde maximalt skapa två smala linjer på den i övrigt igenimmade eller igen- frostade rutan.

 

Det finns bara två bilder i min ägo av bilen och dessa två presenteras här.

 

 

Bilskrället hade alla brister engelska bilar kunde ha: enkretsbromsystem, ursvag motor (30 hk) och var allmänt opålitlig vilket underströks av att Lukas hade fått leverera det 6 volts plusjordade elsystemet.

 

 

Jag hittade nyligen instruktionsboken till bilen. I halvrisigt skick men ändå intressant som tids-dokument.

 

Bifogar den som en pdf-fil nedan för den intresserade.

 

Var snäll och notera att filen är ganska stor så det kan ta en liten stund att ta ner den.

 

pdf Austin A 30

 

 

 

 

 

Copyright(c) 2004

TVÅ LÄNKAR FÖR VOLVO AMAZON OCH AUSTIN A30 INTRESSERADE:

http://www.amazonklubben.se/

 

http://www.algonet.se/~hentho/au.html