ROVER - DEN BRITTISKA BILDRÖMMEN SOM BLEV KINESISK

 

 

 FOTO Ingemar E L Göransson

KULTUR OCH POLITIK
FOTOGRAFIER FRÅN ETT ARBETSLIV SOM FLYTT
FOTOGRAFIER FRÅN ETT ARBETSLIV SOM FLYTT - DEL 2
STORLOCKOUTEN 1980
PEDAGOGISKT LEDARSKAP
VÄLFÄRD FÖR ALLA ELLER VÄLSTÅND FÖR FÅ
VOLVO AMAZON - GJO 434 (OCH LITE AUSTIN A30)
ROVER - DEN BRITTISKA DRÖMMEN SOM BLEV KINESISK
ETT LÅNGT LIV
101 BÄSTA LP/CD ALBUM
MUSIKTIPSET 100-TALS PLATTOR DU BEHÖVER
STRATOGEEZER - Ett surfband från Atlanta, USA
USA 2005
GAMLA BUSSCENTRALEN I LINKÖPING
LINKÖPING CA. 1920
EFTERLYSNING
POLITISKA RADIOJINGLAR
TEXTLAGRET Man kände framtidstron i luften
EUROPA - sommar 2007
STOCKHOLMS BILMÄSSA 2006
FOTBOLL
BANDY - snabbast på isen
SKIVBODEN

Vill du göra en provtur med min gamla Rover 75. Kliv in, så åker vi!

 

OBS det tar några sekunder innan åkturen har laddats upp. Följ bara instruktionerna.

 

Formatet är Real Player om du inte har den installerad så klickahär och hämta den.

 

 

För mer information om Rover gå in på Svenska Roverklubbens hemsida.

 

 

Jag har alltid tyckt om engelska bilar. Inte för deras överlägsna kvalitet (för den finns inte)utan för deras design, deras känsla av engelsk country-club i en lyx av läder och ädelträ.

 

 

Rover har en lång historia som går tillbaka till 1880-talet. Även de år då brittisk bilindustri var som mest under isen (British Leyland) så framstod Rover som ett undantag och som en bil som man kunde lita lite mer på.

 

Den gamla Rover 75:an från 1970-talet som hade en liten V8 var en trevlig vägmaskin och var omtyckt av de som köpte den. För de flesta var då Jaguaren, som för mig är storebror till Rovern, en ekonomisk omöjlighet. Men Rovern framstod som en möjlig bil att skaffa.

 

Så när undertecknad fick chansen att köpa en ny Rover 75 av 2001 år modell var det en dröm som gick i uppfyllelse. En oerhört vacker bil med starka drag av Jaguar. Vackert ljust läder och ädelträpaneler och tydligt retroinspirerade instrumentering gjorde inte saken sämre.

 

 

Hur var då drömmen när den blev verklighet. Jo under de åren som familjen hade skönheten, för vacker var den och den gick som ett underverk trots sin något sega V6 på 150 hk. Jo det hände saker: databoxen fick hispan dagen före en resa till Danmark; bakhjulsinställning var helt åt skogen från fabriken; svårigheter med vissa reservdelar (och dyra som attan); koppling sa godnatt efter 9500 mil p.g.a. materialfel och lite andra småsaker som en idiotisk konstruktion av skyltbelysningen.

 

Bara en sådan sak som att man är tvungen att byta lamporna till belysningen genom innerskärmen genom en minimal lucka utan att se ett dyft kan ge vem som helst panik och krupp. Sedan när bilen är utrustad med usla H7-lampor som har en drifttid från 8 timmar till en halv säsong så får man träning.

 

 

Vad ska man då säga om denna bil. Trevlig, vacker men brister i kvaliteten och en osedvanligt lågt vridmoment vilken gjorde aktiv körning nödvändigt.

 

Sedan är Rover 75 en i baksätet trång bil och bagaget ser större ut än vad det är. Men en skönhet är den och om jag saknar något vad det gäller vår numera sålda Rover så är det dess skönhet, den underbara designen.

 

 

Rover är numera sålt till kinesiska ägare. Om det blir någon ny Rover i Sverige är väl ganska osäkert. Ett på ett sätt både logiskt och tragiskt slut för en klassiker som Rovern är. Från engelskt hantverk av hög kvalitet till kinesisk massproduktion. Från den engelska industrin lyckodagar till den framrusande kinesiska ekonomin. Dock varumärket Rover har av BMV enligt uppgifter sålts till Ford.

 

Framtiden i att äga en Rover ser inte så ljus ut. Problemet med reservdelar, dyra reparationer (byte av kamremmar kostar kring 15.000 kronor) och den småskakiga kvaliteten talar tyvärr för det.

 

 

ROVERS SISTA REKLAMBROSCHYR

 

 

NÅGRA LOGOTYPER SOM HAR ANVÄNTS GENOM ÅREN

 

 

 

 

 

 

 

EN SKÄMTARES VERSION AV LOGGAN BARA NÅGRA DAGAR EFTER KONKURSEN


 

 

 

TRYCK PÅ LOGGAN FÅ DU SE VAD SOM HÄNDE!

Copyright (C) 2004

Synpunkter ?

 

ingemar@kulturochpolitik.se